Wednesday, October 31, 2012

FANTASTIC: RUMAH TERBALIK PERTAMA DI MALAYSIA

FANTASTIC: RUMAH TERBALIK PERTAMA DI MALAYSIA

Assalammualaikum & salam perpaduan semua....
Hari nie entry Hafiez pelik sikit...
tapi benar juga lah....
hehehe....teringin nak ikut cakap bapak...
"Kalau mahu lihat, pergi sana saja, ambil itu gambar"
hahahahaa....jom tengok, rumah 2 macam mana yea????
menarik nie....eeaa x sabarnya....
isshhh ruginya kalau duduk sabah & serawak x pergi sana...

Rumah terbalik di Tamparuli, Sabah kini menjad tarikkan pelancong.

Bangga apabila rakyat negara kita ada juga yang kreatif seperti orang-orang kat eropah tu. seorang anak kelahiran Sabah Negeri Di Bawah Bayu telah membina sebuah Rumah Terbalik pertama di Malaysia di Kampung Bantayan-Telibong di Sabah. Menurut Pemilik Rumah Terbalik ini, Ia dibina untuk menyampaikan mesej alam sekitar.

 
 

Pemiliknya berkata lagi, semua peralatan diletakkan secara terbalik seperti peti sejuk, dapur memasak dan periuk nasi di dapur serta mesin jahit. Dan dengar kata, kos pembinaan rumah ini menelan belanja sehingga setengah juta.

Ini Adalah antara salah satu sebab mengapa anda harus melawat sabah. Kalau nak melawat rumah ini, Pengunjung boleh melawat rumah terbalik ini dengan bayaran masuk sebanyak RM10 (pemilik MyKad) RM18 (Pelancong) dan RM5 untuk kanak-kanak berusia sehingga 12 tahun.

Alamat rumah ni pula ialah:

Kg. Telibong, Batu 21,
Jalan Telibong Tamparuli,,
89208 Tuaran Sabah,
Malaysia.

Hhhmmm....sesiapa nak tengok tempat nie boleh lah pergi.....x jauh pon....negara kita pun ade rumah macam nie....x payah pergi jauh2...sabah je pon....bawak family ramai2 pakat pergi sana....hehehe
nanti amiklah gambar & post dekat sini....hihihi...

semoga dapat info yg berguna untuk warga viewer....huhuhu
"macam2 ada"
wassalam.....

Monday, October 29, 2012

PIRAMID DI MALAYSIA...BENARKAH???

Assalammualaikum semua....Hari nie Hafiez nak cerita pasal piramid...
betul ke piramid wujud di Malaysia???
jom kita baca...
kalau x baca macam mana nak tahu kan....
huhuhuhu


Di tengah-tengah hutan belantara Pahang sebuah Piramid dikatakan telah ditemui. Kini ia sedang dikawal rapi oleh Pasukan Komando. Dikhabarkan juga mereka yang pernah masuk ke dalam piramid ini, bila keluar dihinggapi penyakit misteri dan akan pulih sendiri selepas beberapa minggu.


Persoalannya, kenapa ia dikawal begitu rapi? 


Piramid telah dijumpai di beberapa buah negara di seluruh dunia iaitu Mesir, Mexico, Peru, Nubia, Malaysia, Iraq dan China. Kesemuanya memiliki struktur dan sifat yang sama. Antara keunikan piramid ini, ia membias cahaya dari reka cipta dan reka bentuk yang akan menerangi seluruh kawasan dalam piramid dengan terang dari cahaya matahari. Ini cukup menakjubkan, tetapi sapa yang bina? Ia bukan kecil...

Adakah orang Melayu membina piramid di hutan Pahang ini?

Contoh-contoh piramid yang ada di dunia ini.....jom tengok....


2 Foto di atas merupakan Piramid yang ditemui di dasar laut Okinama Jepun dan juga didakwa Piramid Melayu. Ada yang mengatakan kerana terdapatnya keris di ke empat penjuru piramid tersebut (foto masih belum ditemui) dan ia dianggap masih belum kukuh kesahihannya.


Jika kisah di atas ini adalah benar, maka kita harus sedar bahawa bangsa MELAYU ini merupakan satu bangsa yang luar biasa kehebatannya. Jika tidak, masakan kita mampu menempa banyak sejarah dan peristiwa yang menyebabkan negara kita terkenal di seluruh dunia. Mengapa pula negara kita sering dicuba ganggu oleh bangsa Yahudi seperti membiaya beberapa pemimpin politik untuk merampas kerajaan. Siapakah mereka yang sebenarnya, apakah yang mereka mahukan dan siapa pula selepas Anwar Ibrahim yang mungkin telah mereka (Yahudi) tahu insan ini memiliki gen atau DNA yang hebat dari keturunan mereka (saya mendapat firasat siapa insan ini). Wallahualam dan ini sekadar cetusan fikiran saya sekadar tiba-tiba.


Sebuah bukit yang berbentuk seperti Piramid yang terdapat betul-betul di hadapanSaufiville Resort Janda Baik Pahang. Adakah ini piramid tersebut? Kalau nak tahu, apa kata kita datang sendiri tempat tu, teropong lah sekali, mana tahu betul ker????

Saturday, October 27, 2012

~~HOW TO OVERCOME HARDSHIP~~

Hello & Assalammualaikum to all viewer...
Today, first time Hafiez update post in english....
Hafiez know, some viewer my blog come from US, ARAB, EGYPE and other country....
thats why Hafiez do that...
But if you dont understand....
just leave your comment...Hafiez will reply it....

WHAT Is Hardship????
Adversity comes in degrees. Some people must overcome abusive childhoods, the loss of a friend or betrayal. Others may lose their jobs, become ill or not get accepted to college. Whatever form adversity comes in, it can be overcome. Human beings are very resilient. With the help of family or friends, personal insight, patience and a positive outlook, adversity need not trap you or hold you back from living life to the fullest.

Let read how to overcome hardship in Islam....

ok....Hafiez give the tips how to overcome hardship....

1=> Always remember that no matter how good or how bad things are, they are going to get better.
2=> Believe in yourself, because if you don't believe in yourself, then why should others believe in you.
3=> Never, ever, ever give up!
4=> You only have one life, so make it the best you can possibly make it.
5=> Do not under any circumstances let everyone else talk you into doing stuff that you know you should not do.
6=> If you do find yourself folding under stress and you are finding life a bit of a struggle seek help from a person that you trust.
7=> To succeed, you need something to hold onto, something to motivate you, something to inspire you.
8=> Be persistent and resilient, when you are tired and you feel you cannot go another step, reach deep inside and press on.
9=> Success in life is not a destination, it is a journey.
10=> Life is about Love, Inspiration, Faith and Endeavour.

let try...and Hafiez hope you all must be patient....Wassalam...

Friday, October 26, 2012

ILMU VS HARTA...(yang mana anda pilih)

Hai & Assalammualaikum warga viewer....
Hafiez nak cerita sikit tentang ilmu & harta nie...
"kalau nak menuntut ilmu, biarlah sampai ke negara China"
kenapa yea negara china dipilih???
kenapa x Malaysia ke?? Arab ke?? Jepun ke???

Mari sini Hafiez tolong terangkan...
nk dengar ke x nie???
hehehe....gurau jer...
Pada asalnya negara china terkenal dengan teknik pembuatan kertasnya...
kalau nk belajar mesti nk kena tulis kan???
nk tulis mesti ade kertas kan???
sebabkan negara nie maju dengan teknik pembuatan kertas pada masa tu,
dengan menggantikan pembuatan kertas dr pokok pyprus...
kepada yg lebih baik dan berkualiti...
sebab 2 lah kita kena belajar sampai ke negara china.....

ok ok....jom masuk topik kita ILMU vs HARTA...
jom baca sikit..

Photo: Assalamualaikum..^^

Suatu hari Sayyidina Ali Bin Abu Talib ditanya ttg kelebihan ilmu berbanding harta.. Spontan Sayyidina Ali pun mjawab kelebihan ilmu bbanding harta dgn 10 jawapan yg bbeza..Bgitu tinggi ilmu beliau..^^

Cuba bayangkan, jika kita yg ditanya soalan tersebut, secara spontan rasa-rasanya berapa yg boleh kita jawab? Mungkin skadar 1 @ 2 sahaja..Itupun belum tentu tepat kpd sasaran seperti jawapan Sayyidina Ali ini..

Begitulah hebatnya ilmu jika dibandingkan dgn harta.. Selamat menuntut ilmu & selamat beramal..:-)

Wassalam.

Suatu hari Sayyidina Ali Bin Abu Talib ditanya ttg kelebihan ilmu berbanding harta.. Spontan Sayyidina Ali pun mjawab kelebihan ilmu bbanding harta dgn 10 jawapan yg bbeza..Bgitu tinggi ilmu beliau..^^

Cuba bayangkan, 
jika kita yg ditanya soalan tersebut, secara spontan rasa-rasanya berapa yg boleh kita jawab? Mungkin skadar 1 @ 2 sahaja..Itupun belum tentu tepat kpd sasaran seperti jawapan Sayyidina Ali ini..

Begitulah hebatnya ilmu jika dibandingkan dgn harta.. Selamat menuntut ilmu & selamat beramal..:-)

Wassalam.....

~~GANJARAN BUAT LELAKI SOLEH~~

Assalammualaikum semua...
Hari nie Hafiez nk bawak kisah ganjaran buat lelaki soleh....
jom baca....moga kita dapat manfaatnya....
Jangan lupa baca bismillah dulu yea...

Setiap lelaki mempunyai tanggungjawab yang besar di dunia...
Memimpin wanita menuju ke syurga...
Namun sedarkah anda lelaki soleh mempunyai ganjaran yang sangat besar di Syurga kelak...
Ganjaran yang tiada tolok banding kenikmatannya...
Sekiranya anda mengamalkan "Ammar Ma'ruf Nahi Mungkar"
Maka berbahagialah wahai lelaki soleh...
Bidadari Syurga menanti anda...
Sebagai isteri di Syurga...

Wahai lelaki soleh, tidakkan anda sedar Bidadari Syurga itu :-
Matanya bak jeli laksana permata yang tersimpan baik tidak terusik
Kulitnya putih seakan-akan telur burung unta yang tertanam elok didalam pasir tidak ternoda
Usianya yang sentiasa remaja tidak tua makan dek usia
Sekiranya anda memeluk bidadari tersebut anda akan dapat melihat wajah anda sendiri di pipi bidadari tersebut yang lebih bersih dari cermin
Bidadari ni juga suci lagi menyucikan. Mereka tidak ada tempoh 'cuti' atau period.
Dalam diri mereka penuh dengan cinta dan kasih sayang hanya untuk anda wahai lelaki soleh.
Mereka hanya akan membuaikan ucapan cinta yang tidak pernah anda dengari dimana-mana
Penglihatan mereka terjaga hanya untuk melihat anda. Tidak ada lelaki lain yang pernah melihat mereka selain anda.

Photo: ♥ GANJARAN BUAT LELAKI SOLEH ♥

Setiap lelaki mempunyai tanggungjawab yang besar di dunia...
Memimpin wanita menuju ke syurga...
Namun sedarkah anda lelaki soleh mempunyai ganjaran yang sangat besar di Syurga kelak...
Ganjaran yang tiada tolok banding kenikmatannya...
Sekiranya anda mengamalkan "Ammar Ma'ruf Nahi Mungkar"
Maka berbahagialah wahai lelaki soleh...
Bidadari Syurga menanti anda...
Sebag
ai isteri di Syurga...

Wahai lelaki soleh, tidakkan anda sedar Bidadari Syurga itu :-

Matanya bak jeli laksana permata yang tersimpan baik tidak terusik
Kulitnya putih seakan-akan telur burung unta yang tertanam elok didalam pasir tidak ternoda
Usianya yang sentiasa remaja tidak tua makan dek usia
Sekiranya anda memeluk bidadari tersebut anda akan dapat melihat wajah anda sendiri di pipi bidadari tersebut yang lebih bersih dari cermin
Bidadari ni juga suci lagi menyucikan. Mereka tidak ada tempoh 'cuti' atau period.
Dalam diri mereka penuh dengan cinta dan kasih sayang hanya untuk anda wahai lelaki soleh.
Mereka hanya akan membuaikan ucapan cinta yang tidak pernah anda dengari dimana-mana
Penglihatan mereka terjaga hanya untuk melihat anda. Tidak ada lelaki lain yang pernah melihat mereka selain anda.
Mereka sentiasa menundukkan pandangan mereka yang hanya khas untuk anda
Wangi nya tubuh sang bidadari ibarat, sekiranya mereka menampakkan diri ke bumi nescaya antara bumi dan langit dipenuhi bau wangian dari tubuhnya..
Andai mereka mengeluarkan telapak tangannya diantara langit dan bumi, nescaya semua makhluk akan terpesona dengan keindahannya.
Sekiranya wajahnya pula ditunjukkan maka kecantikannya akan menerangi antara langit dan bumi.
selagi mereka tidak berjumpa dengan anda, mereka akan sentiasa mendoakan anda semasa anda di dunia

"Ya Allah tolonglah dia dalam menjalankan agama, hadapkan dia dengan hatinya untuk taat kepada-Mu dan sampaikan dia kepada kami, demi kemuliaan-Mu wahai Tuhan Maha Penyayang di antara semua orang yang penyayang"

Subhanallah,ya Allah indah nya ciptaan Mu untuk lelaki soleh...
"Tahukah anda wahai lelaki soleh, jumlah bidadari yang di ciptakan untuk seorang lelaki soleh sekurang-kurangnya dua orang bidadari sebagai isteri." ( HR Bukhari 6/230,232 dan Muslin 2834)..
Ada juga hadis yang menyatakan jumlahnya mencecah 72 orang untuk setiap lelaki soleh..
"Wahai lelaki soleh ingatlah di Syurga anda akan dilayan sekurang-kurangnya 80,000 orang pelayan dan 72 orang isteri." (Hadith Abu Sa'id Al-Khudri r.a).
Sekiranya isteri anda di dunia tidak patuh pada arahan anda setelah anda mendidik nya dengan baik maka, isteri anda di syurga akan mendoakan kecelakaan terhadap isteri anda didunia tersebut.

Tidak kah anda mahu bidadari syurga seperti itu.Yang diciptakan khas untuk anda.

Kenikmatan yang anda miliki di syurga, tidak akan sama kenikmatan di dunia bersama isteri anda.

Malah lebih hebat lagi kenikmatan nya bersama isteri anda di syurga kelak...

Berusahalah wahai lelaki untuk menjadi lelaki SOLEH.

Kerana anda perlu berjumpa dengan isteri anda sang Bidadari Syurga yang telah Tuhan ciptakan khas untukmu.

Sesungguhnya cemburunya wanita dunia dengan Bidadari Syurga yang lebih sempurna untuk anda....

#Reeyan Ritz#

Mereka sentiasa menundukkan pandangan mereka yang hanya khas untuk anda
Wangi nya tubuh sang bidadari ibarat, sekiranya mereka menampakkan diri ke bumi nescaya antara bumi dan langit dipenuhi bau wangian dari tubuhnya..
Andai mereka mengeluarkan telapak tangannya diantara langit dan bumi, nescaya semua makhluk akan terpesona dengan keindahannya.
Sekiranya wajahnya pula ditunjukkan maka kecantikannya akan menerangi antara langit dan bumi.
selagi mereka tidak berjumpa dengan anda, mereka akan sentiasa mendoakan anda semasa anda di dunia

"Ya Allah tolonglah dia dalam menjalankan agama, hadapkan dia dengan hatinya untuk taat kepada-Mu dan sampaikan dia kepada kami, demi kemuliaan-Mu wahai Tuhan Maha Penyayang di antara semua orang yang penyayang"

Subhanallah,ya Allah indah nya ciptaan Mu untuk lelaki soleh...
"Tahukah anda wahai lelaki soleh, jumlah bidadari yang di ciptakan untuk seorang lelaki soleh sekurang-kurangnya dua orang bidadari sebagai isteri." ( HR Bukhari 6/230,232 dan Muslin 2834)..
Ada juga hadis yang menyatakan jumlahnya mencecah 72 orang untuk setiap lelaki soleh..
"Wahai lelaki soleh ingatlah di Syurga anda akan dilayan sekurang-kurangnya 80,000 orang pelayan dan 72 orang isteri." (Hadith Abu Sa'id Al-Khudri r.a).
Sekiranya isteri anda di dunia tidak patuh pada arahan anda setelah anda mendidik nya dengan baik maka, isteri anda di syurga akan mendoakan kecelakaan terhadap isteri anda didunia tersebut.

Tidak kah anda mahu bidadari syurga seperti itu.Yang diciptakan khas untuk anda.
Kenikmatan yang anda miliki di syurga, tidak akan sama kenikmatan di dunia bersama isteri anda.
Malah lebih hebat lagi kenikmatan nya bersama isteri anda di syurga kelak...
Berusahalah wahai lelaki untuk menjadi lelaki SOLEH.
Kerana anda perlu berjumpa dengan isteri anda sang Bidadari Syurga yang telah Tuhan ciptakan khas untukmu.
Sesungguhnya cemburunya wanita dunia dengan Bidadari Syurga yang lebih sempurna untuk anda....

FAKTA MENARIK TENTANG MENANGIS

FAKTA MENARIK TENTANG MENANGIS

Assalammualaikum semua warga viewer & Blogger sekalian....
Hari nie Hafiez nk cerita tentang MENANGIS....
siapa yg x pernah menangis???
mesti pernah kan???
tipu lah kalau x pernah menangis 2.....lagi2 wanita kan???
Banyak sebenarnya kelebihan menangis nie...
tapi kalau nk nangis, jangan terlampau menunjuk yea...
biar kita sedih tapi org nampak kita happy....
bukan apa???
x nak susahkan org lain kan....

Junjungan Mulia Nabi Muhammad s.a.w bersabda;

~Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam~

jom baca sikit apa kelebihan nangis nie...


dah baca kan....
betul x Hafiez ckp tadi...
banyak kelebihan nangis nie...
terutamanya mengurangkan stress...
satu lagi: nangis juga dapat mendatangkan keinsafan kan....

Sahabat Nabi pun pernah berkata...
kalau kita lepas sembahyang, banyak kan berdoa...
masa doa 2 pura2 lah menangis...
kerana bila kita buat hari2....
kita akan insaf dan terasa dengannya...

Untuk renungan semua....
nangis x menunjukkan kita lemah....
tapi janganlah terlampau menunjuk....
nanti org benci pula...
apa2 pon, kalau ade masalah, nangis lah puas-puas...
x dek org nk kacau pon....
renung2 kan...moga dapat manfaat....


credit to Ustaz Mustaqim

Thursday, October 25, 2012

BUMI AKAN BERGELAP DALAM MASA TERDEKAT???

BUMI AKAN BERGELAP DALAM MASA TERDEKAT???


Pihak NASA menjangkakan akan berlaku fenomena bumi akan gelap selama 3 hari iaitu bermula pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Apakah ini satu bencana atau anugerah? Entah benar atau ke tidak hanyalah jangkaan manusia sahaja.

Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia dunia, tapi ini adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.

Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.


Semasa kejadian ini berlaku, bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu

Banyak perbahasan tentang apa yang akan terjadi 3 hari tersebut tapi ramai yang tidak percaya. Gini je lah!, kita tunggu dan lihat je lah nanti pada 23, 24 dan 24 Disember 2012 tu, ni hanyalah jangkaan atau ramalan manusia je, tak pasti. Tapi kalau benar-benar terjadi, sekurang-kurang kita dah tahu dan bersedia menghadapi dunia baru selama 3 hari tu nanti.

Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya, wallahu ‘alam.

~~KISAH MENARIK AIDILADHA~~

~~KISAH MENARIK AIDILADHA~~

Assalammualaikum semua....Selamat beramal.....
Hari nie, Hafiez nk cerita tentag kisah menarik sempena Raya Aidiladha tahun nie....
Hafiez bangga sangat dengan pemuda nie...
semoga hajinya diterima ALLAH...
Semoga anda semua terhibur....
Hafiez nk ucapkan selamat hari raya aidiladha kepada semua...
Jangan lupa esok solat sunat aidiladha dan solat jumaat....

 PEMUDA BERJALAN KAKI MENUNAIKAN HAJI


*berumur 47 tahun
*merentasi 7 buah negara..termasuk syria yang sedang berperang
*berjalan start dari bulan 12 tahun lepas
*berjalan dalam jarak 5700 KM, dalam tempoh 314 hari..
*memikul beg seberat 20 kilogram
*ditahanan oleh presiden bashar al-assad's dan diarah kan untuk kosongkan beg..tapi dilepas kan selepas menunjukkan al quran dan tujuan dia berjalan kaki
*tiba di mekah pada hari sabtu baru ni

Sarajevo – Seorang lelaki Islam Bosnia yang berjalan kaki untuk menunaikan ibadah haji di Mekah pada tahun lalu memberitahu agensi berita AFP bahawa dia tiba di kota suci tersebut selepas merentasi tujuh buah negara termasuk Syria yang kini dilanda perang saudara.

“Saya tiba di Mekah pada Sabtu lalu. Saya tidak letih, ini merupakan hari paling bahagia dalam hidup saya,” kata Senad Hadzic menerusi satu temu bual telefon.

Lelaki berusia 47 tahun itu memberitahu, dia berjalan kaki sejauh 5,700 kilometer (km) selama 314 hari merentasi Bosnia, Serbia, Bulgaria, Turki, Syria dan Jordan untuk ke Mekah dengan membawa beg sandang seberat 20 kilogram.

Hadzic memaparkan perjalanan tersebut dalam akaun Facebook miliknya termasuk gambar dia memperoleh kad masuk dan keluar Syria yang dikeluarkan oleh kementerian dalam negeri kepada warga asing.

“Saya merentasi Syria pada April lalu. Saya berjalan sekitar 500km dalam tempoh 11 hari.

Saya melintasi bandar raya Aleppo dan Damsyik serta sejumlah pos kawalan tentera rejim dan pemberontak tetapi saya tidak pernah ditahan.

“Di sebuah pos kawalan tentera Presiden Bashar Al-Assad, beberapa askar mengarahkan saya mengosongkan beg sandang saya. Apabila saya menunjukkan al-Quran dan menyatakan saya berjalan kaki ke Mekah, mereka melepaskan saya,” ujar Senad.


“Saya berjalan kerana Allah, untuk Islam, untuk Bosnia-Herzegovina, untuk ibu bapa dan saudara perempuan saya,” tambah lelaki itu.

Di laman Facebooknya, dia memberitahu, Tuhan telah menunjukkan jalan ke Mekah dalam mimpinya termasuk menuju ke kota suci itu melalui Syria dan bukan Iraq.

Semasa perjalanannya, Senad berdepan suhu sejuk antara -35° darjah Celsius di Bulgaria hingga kepanasan mencecah 44° darjah Celsius di Jordan.

Menurutnya, dia terpaksa menunggu di Istanbul selama beberapa minggu untuk mendapatkan kebenaran bagi merentasi Jambatan Bosphorus dengan berjalan kaki, selain dua bulan di sempadan Jordan dan Arab Saudi bagi mendapatkan visa untuk mengerjakan ibadah haji.

Alhamdulillah....Hafiez betul2 respect dan kagum dengan pemuda nie....SELAMAT HARI RAYA HAJI...

Tuesday, October 23, 2012

BASUH....BASUH....BASUH....apa motifnya???

BASUH....BASUH....BASUH....apa motifnya???

Aktiviti housemate ak hari nie>>>Basuh motor kat laman rumah....
Mentang2 semua nk balik esok hari....
apa ag persiapan basuh motorlah....
kan bagus semangat cam 2 dikekalkan....
asyik basuh motor jer....tandas x nk basuh ker????

jom tengok sikit gambar apa yg mereka buat....TERJAH...


nie kwn sy yg mula2 basuh motor....namanya ROY (bukan nama sebenar)....
hahahaa....rajin kan....alhamdulillah....
siapa nk basuh motor 2, call je dia....huhuhu..


bab motor nie, kwn ak nie memang hebat....
x leh lawan lah....
yg ak kagum, kerajinan nya 2....huhhuhu
biasalah manusia kan, kalau dh ade benda yg disayang....
x kan x nk jaga kot...
mesti nak benda 2 sentiasa dlm keadaan yg baik dan elok sahaja.....

jom terjah kwn ak sorg ag nie...ZUL (bukan nama sebenar)...
tp dlm picture tu korng mesti x nmpak kan????
saja je wat gimik....
tp dia memang ade kat dlm pic 2....serius...x main2 lah....
jom tengok......huhuhuhu


kan??? nampak x???
mesti x kan?????
nie lah dia....rajin kot....
padahal baru balik jogging.....huhuhuhu
hasilnya....semua clean n cantik saja....

tau x, kenapa hafiez kongsi cerita nie????
mesti x tau kan....
sebenarnya ade motif gak....
amik yg tersirat 2....
kalau kita banyak alasan, xkan jadi nya sesuatu kerja 2....
tengok cam zul, walaupun jogging, tetap basuh motor gak....
so buat renungan kwn2....
janganlah bg alasan kalau ade benda yg x dpt wat...
sesungguhnya alasan 2 hanya mampu menutup kesilapan kita jer....

Monday, October 22, 2012

BICARA SOFT SKILL UMP


~~BICARA SOFTSKILL UMP~~

Apa itu softskill???
softskill ialah satu karakter yg sudah ada dalam diri sesorang dan hanya tunggu masa untuk digilapkan...
softskill juga ialah kemampuan interpersonal diri pribadi seseorang diluar kemampuan akademiknya (kecerdasan emosi, semangat, ambisi, empati, dll). Interpersonal skill ini meliputi : management waktu, ada goal setting dan tujuan hidup yang jelas, kemampuan komunikasi, kemampuan sosialisasi (berhubungan dengan orang lain), kepeminpinan, kemampuan bermadah di depan publik/khalayak ramai, dlsb.

Jom Tengok aksi softskill UMP nie....

 softskill cam mana yg kita cari???

Pandangan speaker: saya rasa pelajar Gambang nie x energetik or aktif macam pelajar pekan....

Amboi....pelajar gambang memang x aktif ker???
x pe....sy fasi jer masa 2....saya sendiri pon setuju dengan pendapat penceramah....

kepada pelajar UMP gambang yg akan amik softskill season 3 pada 24/25 november nie...
tlg lah aktif macam pelajar pekan....
rasa macam tercabar pula....betul ker pelajar pekan nie energetik???

Softskill nie bagus sebenarnya....lagi2 masa kita nak apply job....dia x tengok sangat result kita....just tengok ala kadar jer....

majikan mana yg nak amik pekerja yg x dek softskill...
setakat nie Pelajar UMP semua dapat kerja...x dek yg menganggur....hopefully, akan berkekalan dan UMP akan bawa satu nama yg gah...
X susah pon sofskill nie, hadir kelas, ikut tatacara berpakaian, dah lulus....
gara2 lewat masuk class softskill, ada yg x leh graduate kot...

kenapa??? kenapa??? kenapa???
nk ke kita gagal sampai x leh graduate???

alasan pelajar kalau lambat....ala ingatkan jam 8.30 am baru start.....hujan lah, bangun lambat lah....hhmmm
alasan nie x perlu ada sebenarnya....alasan wujud bila ade je benang yg basah cuba untuk ditegakkan....

apa pon....Tahniah bg yg telah berjaya menghabiskan softskill yg lepas.....







Friday, October 19, 2012

CINTA YANG BAGAIMANA KITA NAK CARI???


CINTA YANG BAGAIMANA KITA NAK CARI???

video
 VIDEO 1

  video
VIDEO 2

Semoga cinta kita pada ALLAH adalah yg kekal abadi...
sama2 kita renung-renungkan...


Thursday, October 18, 2012

SALAM JUMAAT

                        Assalammualaikum dan salam Jumaat yang penuh barakah....




In The Name of Allah The Most Gracious, The Most Merciful..
Our Lord ! we have sinned against ourselves and unless You grant us forgiveness and bestow Your mercy upon us ,we shall most certainly be lost.. 

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi.

(SURAH AL-A`RAF ,VERSE/AYAT  23)



Hidup bukan untuk bersuka-ria tetapi hidup untuk mengislah diri yakni  islah  ini bermaksud menghilangkan kerosakan atau mendirikan semula sesuatu yang telah runtuh......
Runtuhnya iman, runtuh yang akhlak dan runtuhnya agama dan peribadi islam.......


Apa yang Hafiez nak ceritakan hari ini ialah tentang 9 golongan orang yang menzalimi diri sendiri....
Semoga kita dapat manfaat sedikit di jumaat yang indah ini.....

PERTAMA: Doakanlah saudara kita yang dekat mahupun yang jauh. Yang pasti saudara seagama dengan kita. X susah pon kan, bukan kena bayar pon, dah habis solat 2, selitkanlah doa untuk saudara seislam kita. Free je pon & dpat pahala ag....


KEDUA: Amalkanlah baca Al-Quran setiap hari...surat cinta dari ALLAH kot, kalau FB, twitter, Blog, Sharing kita boleh je hadap....x kan Surat ALLAH kita nak abaikan......Yg lain 2 datangnya dari manusia...Al-Quran 2 kan kalam ALLAH....


KETIGA: Solat sunat tahyatul masjid, 2 rakaat je pon....kalau yg dua x leh wat cam ne nak wat yg empat dalam solat fardu...


KEEMPAT: Bagi lah salam dan doakan ahli kubur, x susah pon, bila lalu tepi kubur bg salam je pon....tp nk ikhlas lah....kita kena ingat, kat situ juga kita akan ditempatkan...betul x???


KELIMA: Ingat belajar 2 pon penting. Dah bg peuang belajar, belajar lah betul2....ingat ibu bapa yg sentiasa mengharapkan kita unutk berjaya....nk ke tengok mereka sedih dngn kelakuan kita??? Nk mati shahid dalam perang susah sangat, mati shahid dalam menuntut ilmu 2 kan bagus juga....


KEENAM: Jalinkan hubungan persaudaraan dengan manusia...Tambahkan lah kenalan kita, bukan ngorat yea...Hafiez gurau je...maksudnya janganlah menyendiri je, hidup x boleh sendirian, meninggal esok pon pasti kena ada org tolong. 


KETUJUH: Kongsilah rezeki yang kita ada dengan org yg memerlukan, setakat 20 sen, sesuap nasi ke, pinjam barang yg x seberapa, x dipulangkan ker??? x payah lah berkira sangat....mana tau suatu hari kita yg buat cam 2 pula ke??? niat ikhalas jer....x susah pon....


KELAPAN: Jangan malas sangat boleh x??? baru buat sikit kerja dah merungut....kalau jumpa awek 2 laju jer, suruh tlg sikit, suruh buat kerja sikit, dah kata malas....cam ne nak berjaya????


KESEMBILAN: Nie lagi berat, tentang jaga aurat, ingat bukan wanita je, lelaki pon sama, x kiralah satu rumah ker, satu bilik ker, Yg haram ditunjuk tetap haram ditunjuk.....malulah sikit....kalau benda yg x sepatutnya kita tunjuk, kita dah tunjuk kat org.....bila kahwin nanti nak tunjuk apa kat Suami @ isteri...pikir2 lah....


Sampai di sini sahaja, Hafiez pon x lah sebaik mana, tapi sebagai manusia, kita kena lah lakukan perubahan....x kan x nak berubah kot....


Wednesday, October 17, 2012

FAKTA TENTANG SENYUM

~~FAKTA TENTANG SENYUM~~


JOM SENYUM
Assalammualaikum wbt. Sebelum baca, mari kita senyum dulu. Tak rugi pon, boleh jadi awet muda. Tak susah pon, just sebut tiga.

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang ‘sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .
9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :
” SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA”.
AMALAN PALING SENANG NAK BUAT IALAH DENGAN SENYUMAN...IKHLAS KAN DIRI ANDA....SELAMAT MENCUBA....

KESABARAN

Assalammualaikum....
Hari nie baru je start nak wat blog n sharing UMP....
Org kata dah duduk dalam dunia IT n Teknologi nie, kenalah ikut perkembangn....
Best gak wat sharing nie, boleh kongsi2 cerita...

~~Traversing Project~~
cuaca hari nie sempat mengizinkan kami satu group membuat traversing walaupun hujan selepas itu...
tapi ini namanya ujian.
X perlulah membantah, Kesabaran n Kesyukuran 2 lah yg kita nk terapkan dalam diri kita nie agar kita sentiasa sedar yg Allah tu sayang sangat kat kita...
Tanpa ujian yg diberi pasti kita x ingat kat dia kan....
hopefully esok cuaca cerah tuk ak n rakan2 habiskan traversing...
next week ade test calculus n start gak cuti raya aidiladha....
hope ak dpat wat yg terbaik tuk sem nie....
rindunya kat parent...
x pe next week dh balik rumah, walaupun sekejap ak bersyukur sangat...
thank to ALLAH....